تاریخ انتشار: سه شنبه 1403/04/12 - 09:03
کد خبر: 509414

در روزنامه‌های امروز کشور چه گذشت؟؛

جهان نامزدها/ از دوئل برنامه‌ها تا مناظره مناظره شد

جهان نامزدها/ از دوئل برنامه‌ها تا مناظره مناظره شد

مطبوعات امروز کشور به موضوعات مختلفی پرداختند که مهم ترین آن‌ مناظره شب گذشته دو نامزد انتخاباتی بود که در پیشخوان مطبوعات خود عرضه کردند.

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ دولت‌های جریان انقلاب از جمله دولت شهید رئیسی همواره خدمت به مردم را در دستور کار خود داشته و ما مردم در حال استفاده از خدمات آنها در همه جای کشور هستیم اما دولت‌های اصلاح‌طلبان، مخصوصاً دولت روحانی که همه‌کاره ستاد پزشکیان هستند جز بن بست برای کشور حاصلی نداشته‌اند و در 15 تیرماه، مردم بین تداوم خدمت یا بازگشت به بن بست انتخاب می‌کنند. روزنامه‌های امروز صبح کشور تیتر اول خود را پیرامون این موضوع  و موضوعات مهم دیگر نوشتند که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

روزنامه کیهان صفحه اول خود را با این تیتر آغاز کرد: مردم انتخاب می‌کنند عقبگرد به دولت روحانی یا ادامه راه رئیسی

به گزارش کیهان، دولت‌ها و شخصیت‌های جریان انقلاب همواره در بخش‌های مختلف از جمله اقتصاد و سازندگی کشور، عملکرد پرباری داشته‌اند که جلوی چشم و مورد استفاده مردم است اما جریان اصلاح‌طلب، بیشتر اهل تئوری‌پردازی با چاشنی رؤیابافی بوده و به دلیل دست‌های خالی از خدمت، یا باید دستاوردسازی دروغین برای خود بکنند یا با کلماتی چون طالبان و مائو و...، به تخریب جریانی بپردازند که خدماتش جلوی چشم و مورد استفاده مردم است. اصلاح‌طلبان، لباس شهید رجائی را باید هم نشناسند و از مائو دم بزنند چرا که اساساً با خدمت، ساده زیستی و مردمی بودن میانه‌ای ندارند.

راه سعید جلیلی ادامه راه پربار رئیسی و دولت‌های پرکار نهم و دهم و خدمات درخشان قالیباف در نیروی انتظامی و شهرداری تهران و مجلس یازدهم است. هر چه در جریان انقلاب می‌بینیم کار و تلاش و سازندگی و آبادانی با امید به خدا و اتکا به مردم است و در طرف مقابل حرافی، تئوری‌های بی‌حاصل، امید به بیگانه و نهایتا بن بست است. جریان انقلاب؛ جریان آبادگر و در مقابل جریان دهه سوخته 90 است.

نگاهی به جهش کشور از سال 84 تا 92 و سپس 1400 تاکنون و حجم و کیفیت عمران و خدمات صورت گرفته در شهرداری دوران احمدی‌نژاد و قالیباف و مقایسه آن با سال‌های 68 تا 84 یا 92 تا 1400 و شهرداری حناچی و کرباسچی نشان می‌دهد جریان انقلاب در عرصه خدمات عمومی فوق‌العاده عمل کرده و در گسترش مالکیت خصوصی توفیق نسبی داشته است.

افزایش ثروت مردم با اعطای زمین رایگان

حالا اما جریان انقلاب به فکر گسترش مالکیت خصوصی و افزایش ثروت خصوصی مردم است که یکی از راه‌ها، مسکن سازی و اعطای زمین رایگان برای خانه‌سازی مستاجران و بدمسکن‌ها، جوانان بخصوص دهه شصتی‌ها، هفتادی‌ها و هشتادی‌ها و اقدامات دیگر است اما جریان به‌اصطلاح اصلاح‌طلب یا همچنان تئوری‌بافی می‌کند یا دنبال گوشه کج فلان طرح انجام شده در دولت شهید رئیسی است یا به دنبال کلیشه‌های کهنه و ماقبل کرونایی سیاست خارجی است که دوران آن در جهان به سرآمده است و توجه هم ندارد که جهان در چهار سال اخیر، به اندازه 40 سال تغییر کرده است.

در ادامه وطن امروز نوشت: یک جهان تعامل

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در جمع مردم گرگان گفت می‌خواهند دوباره همان نسخه غلط منسوخ را برای مردم بپیچند. به گزارش مهر، سعید جلیلی که در سیزدهمین مقصد سفرهای انتخاباتی خود به استان‌های کشور روز گذشته به گلستان سفر کرد بود، در جمع مردم در مصلای شهر گرگان گفت:

خدا را سپاس می‌گویم که در جمع شما مردم خونگرم و دوست‌داشتنی استان گلستان حضور پیدا کردم؛ مردمی که نشان دادید با همه قدرت به سمت جهش کشور حرکت می‌کنید؛ استانی که در قومیت‌ها دارای تنوع است و مجموعه‌ای از اقوام را دارد که سرشار از فرصت‌هاست.

وی ادامه داد: فرصت دیگر این مردم و جوانان عزیز هستند که امروز همه دارای تحصیلاتند. حق مردم این است که نه‌تنها شغل داشته باشند، بلکه باید هر کدام از اینها برای کشور افتخار‌آفرینی کنند.

جلیلی بیان کرد: مردم عزیز این استان فرصت‌های ارزشمندی دارند و جهش در گلستان اتفاقی نیست و با مردم موفقی که دارد هر روستا می‌تواند به سلول موفقیت تبدیل شود. شرط این است حقوق مردم را در اختیار آنها قرار دهیم و نمی‌شود فقط عده‌ای با فساد و رانت از تسهیلات بانکی استفاده کنند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: امروز جنگل، کشاورزی و شیلات و روستاهای غنی و ارزشمند و جوانان این استان با برنامه‌ریزی درست می‌توانند به قله برسند. این همه ظرفیت و فرصت مجال این را نمی‌دهد که خدای نکرده جوان شما بیکار باشد. این فرصت را خداوند در اختیار شما قرار داده است.

جلیلی در ادامه با تاکید بر اینکه هر ایرانی یک نقش پرشکوه ایفا می‌کند، بیان کرد: امروز در آستانه انتخاب هستیم. وقتی می‌گفتیم مشکلاتی که وجود دارد را چگونه حل می‌کنید، می‌گفتند اجازه دهید به 3-2 قدرتی که با ما دشمنی دارند امتیاز دهیم و نتیجه آن چه شد؟ دیدید که توافق کردند و امتیازات را دادند و نتیجه آن شد که طرف مقابل از توافق خارج شد و تحریم‌ها ۲ برابر و دلار ۳ هزار تومانی ۳۰‌ هزار تومان شد.

پیچیدن نسخه غلط منسوخ

وی در همین راستا تاکید کرد: عوض اینکه از مردم عذرخواهی کنند، دوباره همان نسخه غلط منسوخ را برای مردم می‌پیچند. ضعف را با ضعف نمی‌توان برطرف کرد. ملتی می‌تواند موفقیت‌های خود را ادامه دهد که تعامل گسترده و سازنده با جهان داشته باشد نه تعامل حداقلی و از موضع ضعف. امروز ملت می‌داند برای استفاده از یک جهان فرصت باید یک تعامل گسترده وجود داشته باشد. ملت ما انتخاب خواهد کرد تا جهش خود را شکل دهد.

ایران تیتر اصلی خود را اینگونه نوشت: مناظره مناظره شد

حالا ایرانیان با سهولت و سادگی بیشتری می‌توانند دست به انتخاب بزنند؛ به این دلیل که این بار مناظره واقعاً مناظره شد. شب گذشته دو رقیب باقی‌مانده در دور دوم رقابت‌های انتخاباتی، بیش از 2 ساعت مقابل هم نشستند و دیدگاه خود را درباره موضوعات مختلف مطرح کردند. موضوع محوری اصلی مناظره «فرهنگ و سیاست» بود. نفس حساسیت‌برانگیز و مهم بودن این موضوعات و اظهارات نامزدها پیرامون آنها، می‌توانست این مناظره را برای بینندگان جذاب و دیدنی کند. اما علت دیدنی بودن مناظره دیشب، صرفاً محتوای آن نبود.

شکل برگزاری و اجرای مناظره هم تأثیر بسزایی در تماشایی بودن آن داشت و باعث شد این دور از مناظره، به‌راستی به یک مناظره تبدیل شود. نخست اینکه در این دور فقط دو نامزد باقی مانده بودند. این درحالی است که در پنج دور گذشته، شش نامزد انتخاباتی در یک برنامه مناظره حضور داشتند و ایرانیان درباره یک موضوع شش پاسخ را می‌شنیدند. همین باعث شد که در مناظره‌های گذشته، هم سؤالات کلی باشد و هم برنامه بیشتر شکل مباحثه، میزگرد یا اتاق گفت‌و‌گو را به خود بگیرد.

به همین دلیل بود که به‌رغم اظهارات جنجالی برخی نامزدها، اما در نهایت مناظره‌های گذشته نه گرمای کافی را داشت، نه اینکه توانست اطلاعات کافی را در اختیار ایرانیان قرار دهد. همه این موارد در مناظره دیشب برعکس بود. به این دلیل که حضور تنها دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری در مناظره، آن را به یک گفت‌و‌گوی چالشی، داغ و دوطرفه بدل کرد. ضمن اینکه در مواردی نامزدها فرصت داشتند تا به سؤالات طرف مقابل پاسخ دهند یا اینکه اظهارات نامزد دیگر را به چالش بکشند.

علت دیگر قوت مناظره شب گذشته، رفتار حرفه‌ای، دقیق و غیرجانبدارانه مجری برنامه بود. مهدی خسروی نقشی فراتر از مجری برنامه ایفا کرد، او سؤالات بسیار چالشی، صریح و روشنی را از نامزدها پرسید. این سؤالات به‌قدری شفاف و صریح بود که از اظهارات و حرف‌های مطرح در شبکه‌های اجتماعی چیزی کم نداشت.

خراسان امروز را این طور شروع کرد: عجب مناظره ای!

نخستین مناظره انتخاباتی 2نامزد در دور دوم برگزار شد. «مناظره»ها با هدف آشنایی مردم با کاندیداها و برنامه‌های‌شان در شرایطی برگزار می‌شود که نامزدها در کنار هم با سوالات مشابه رو به رو می‌شوند. پاسخ به این پرسش‌ها آن هم در مقابل رقیب، عیار کاندیدا و برنامه‌هایش را مشخص می‌سازد .

به نظر می‌رسد مناظره‌ای که شامگاه 11تیر شاهدش بودیم تا حدودی توانست برای عموم مردم جذابیت داشته باشد مخصوصا گفت‌وگوی پینگ‌پنگی پزشکیان و جلیلی در نوبت پایانی مناظره دیشب این برنامه را تماشایی کرد. مناظره در واقع می تواند کمکی  کند به تولید هیجان اجتماعی برای مشارکت پذیر کردن مردم در انتخابات ،همچنین می تواند نقطه نزاعی بسازد که در محدوده امتیازات یکی یا محدودیت های طرف مقابل باشد تا ترجیحات اجتماعی را به نفع خودبسازد.در واقع در این مناظره ، این دو هدف تا حدودی محقق شد. 

این شرایط در حالی بود که  تفاوت اساسی مناظره این دوره با دوره‌ قبل در نحوه پرسش از نامزدها بود. پرسش هایی صریح تر که از جانب شخص مجری مطرح می شد و آن ها را وادار به پاسخی روشن و صریح می کرد،بدین خاطر توانست برای عامه مردمی که از ساعت 21:30 تا 23:30 پای گیرنده‌های تلویزیون نشسته بودند تا مطالبات و دغدغه‌های خود را از زبان کاندیداها دنبال کنند، نسبتا  روشن و ملموس باشد،  حداقل این که عموم مردم توانستند به پاسخ بخشی از پرسش‌های خود پیرامون این مسائل دست یابند.

دیشب هردو نامزد بسیار محترمانه با یکدیگر برخورد کرده،مدام همدیگر را تایید کرده و مبادی آداب بودند. جلیلی بسیار مراقب بود که از ایجاد دوقطبی و تنش با پزشکیان پرهیز کند تا بخشی از آرای خاموش و مردد را به نفع پزشکیان تحریک نکند. پزشکیان نیز باز هم با تسلط بر متون دینی، سعی در جذب رای عامه مردم داشت و روان و واضح صحبت می کرد .

رسالت امروز خود را اینگونه آغاز کرد: رو در رو با رقیب

به لطف دو مرحله ای شدن انتخابات ریاست جمهوری و سرانجام پس از ۱۵ سال از اولین مناظرات رودرروی نامزدها در سال ۸۸، مناظره ای واقعی و چالشی میان مسعود پزشکیان و سعید جلیلی برگزار شد. این مناظره که به مباحث سیاسی و فرهنگی اختصاص داشت، از ساعت ۲۱:۳۰ شب آغاز شد و به آوردگاهی حقیقی برای تضارب آرا و اندیشه‌های دو گزینه حداکثری جریان های سیاسی کشور بدل شد. 

هم پزشکیان، نماینده حداکثری جریان اصلاحات است و اضلاع مختلف آن را نمایندگی می کند، هم جلیلی از دل جریان انقلاب برآمده و مستظهر به پشتیبانی سه نامزد دیگر یعنی قالیباف، زاکانی و قاضی زاده هاشمی است. این مناظره تجربه خوبی برای مردم سالاری در ایران اسلامی بود. مسیری که امیدواریم در انتخابات بعدی هم تداوم یابد.

جوان نوشت: آخرین فرصت پاکسازی ستاد‌ها

وای بر اطرافیان لجن‌پراکن دو نامزد! یکی نامزد رقیب و میلیون‌ها رأی‌دهنده به او را «طالبان» می‌نامد و یکی، رقیب دیگر و همان اندازه رأی‌دهنده به او را ملحد! با آنکه رهبر معظم فرمودند «بعضی‌ها رقیب انتخاباتی خودشان را شیطان اکبر به حساب می‌آورند! شیطان اکبر امریکاست، شیطان اکبر صهیونیسم است».

مگر وزیرشدن یا مدیرکل‌شدن یا به نوایی رسیدن، ارزشش را دارد؟! این مرگ معنویت است که هزاران پیام لجن در شبکه‌ها می‌پیچد و یک حرف حساب شنیده نمی‌شود، و مسبب آن هرکس هست، عامل اصلی کاهش مشارکت‌هاست. کاهش نرخ مشارکت، چندعاملی است، اما در این مقطع این لجن‌پراکنی‌ها را باید عامل اصلی فرض کرد.

دو گروه لجن‌پراکن علی‌الظاهر هیچ نسبت روشنی هم با نامزد‌ها ندارند و خودشان را به نامزد‌ها چسبانده‌اند. دعوای خودشان را می‌کنند، زیر پرچم آن دو نامزد! دقیقاً مقابل یکدیگرند و فرصتی به دست آورده‌اند برای گشودن عقده‌های خود، و حالا در ظاهر، نزدیک‌ترین افراد به دو نامزد شده‌اند!

پس بهترین فرصت برای افزایش مشارکت و تطهیر از این اطرافیان نابکار، همین حالاست. یقیناً نامزدی پیروز می‌شود که توانسته مشارکت را افزایش دهد و شاید اغراق نباشد که بگوییم کسی مشارکت را بالا می‌برد و پیروز می‌شود که بهتر و زودتر از دیگری تکلیفش را با ستاد و اطرافیانش روشن کند. این انتخابات تا اینجای کار نشان داده «پیروز قاطع» ندارد، اما نامزد پیروز از همین‌حالا نیاز به «قاطعیت» دارد.

جام جم نوشت: جهان نامزد‌ها

البته این مناظره یک تفاوت مهم داشت وآن هم این بود که سوالات برای هرفرد به‌صورت اختصاصی‌ مطرح شد،به طوری که متناسب با دیدگاه‌هایی که در برنامه‌های قبلی ارائه کرده یا ازطریق ستادهای آنها اعلام شده بود این مناظره پیش رفت. از سوی دیگر محورهای سوالات به نامزدها اعلام شد ولی سوالات در اختیار آنها قرار نگرفت تا برنامه از چالش لازم برخوردار باشد.

سعید جلیلی

در اف‌ای‌تی‌اف و برجام ما طلبکار هستیم نه بدهکار

مشارکت

قدرت، پیشرفت و موفقیت‌های امروز حاصل مشارکت مردم است. باید این نقش را پاس بداریم. تحقق یک جهان فرصت و یک ایران جهش مگر با مشارکت مردم رخ نمی‌دهد و وظیفه دولت این است که برای هر ایرانی متناسب با استعدادی که دارد، نقش‌آفرینی ایجاد کند. یکی از برنامه‌های مهم دولت من این است که مشارکت مردم در اداره کشور روز به روز بتواند در عرصه‌های مختلف جدی تر و موثر تر شود. گفتمان دولت سایه مشارکت مردم است. نمی‌توان بستر را برای استعدادها باز نکرد اما موقع انتخابات بگوییم مردم باید مشارکت کنند.

بداخلاقی سیاسی در انتخابات

در ۴۸ ساعت گذشته مطالبی علیه من مطرح شده که باید گفت این فضا، فضایی نیست که به مشارکت مردم کمک کند چراکه مردم باید مسائل خود را در مباحث انتخاباتی ببینند. توصیه من از ابتدای شروع انتخابات به اعضای ستادخود این بوده است که هیچ‌وقت به خاطر دنیای امثال من آخرت خود را خراب نکنند چراکه حدود فعالیت سیاسی تقوای الهی است.بداخلاقی سیاسی در این مسیر مذموم است و باید جلوی آن گرفته شود.

اهل سنت

اهل سنت و اقوام ما هر کدام حقی دارند، چه رای به ما بدهند و چه رای ندهند و وظیفه دولت است مسائل آنها را پیگیری کند، این رفتار بدی است که در ایام انتخابات این امر تبدیل به معامله می‌شود. این بد است که پیگیری حقوق مردم وارد معاملات می‌شود. شعار ما و باور و رویکرد ما این است که هر ایرانی یک نقش پرشکوه داشته باشد. این امر شامل همه ایرانی‌ها یعنی همه اقوام و مذاهب مختلف می‌شود.

در ادامه همشهری نوشت: دوئل برنامه‌ها

شمارش ‌معکوس برای برگزاری مرحله دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری درحالی آغاز شده‌است که دوشنبه ‌شب سعید جلیلی و مسعود پزشکیان در نخستین مناظره رو در روی کاندیداها حاضر شدند؛ مناظره‌ای که با محوریت موضوع‌های فرهنگی – سیاسی برگزار شد.

در شرایطی که طی 2روز گذشته برنامه‌های تبلیغاتی 2کاندیدای دور دوم به‌صورت فشرده در جریان بوده‌است، جلیلی و پزشکیان از ساعت 21:30 دوشنبه شب رو در روی یکدیگر نشستند تا در مناظره‌ای که متفاوت از دور نخست مناظره‌ها طراحی شده بود، پاسخگوی سؤالات باشند. این نخستین دور از مناظره‌های 2نفره کاندیداهای ریاست‌جمهوری بود که پس از 15سال برگزار می‌شد. آخرین مناظره 2نفره در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 88 برگزار شده بود.

در پایان فرهیختگان تیتر اصلی خود را این گونه نوشت: تنها ستاره مناظره

اولین شب مناظره دو کاندیدای راه‌یافته به دور دوم انتخابات در حالی برگزار شد که انتظارها برای دیدن یک مناظره راه‌گشا برآورده نشد. وقتی در دور اول انتخابات ۶ کاندیدای ریاست‌جمهوری در همین سالن می‌نشستند و به سوالات خسته‌کننده پاسخ می‌دادند،

بسیاری از کارشناسان می‌گفتند تعداد بالای افراد و گفت‌وگوی غیررودررو دلیل سرد بودن مناظره‌ها است. شب اول مناظره دور دوم اما فرق آنچنانی نداشت. دو کاندیدای راه‌یافته به رقابت پایانی برای معرفی رئیس‌جمهور نهم اما قصدی برای صراحت کلام و ورود به موضوعات حساس ندارند.

جناب پزشکیان و جلیلی در شب اول مناظره آثار خستگی زیادی از رقابت‌های دو هفته اخیر در چهره داشتند. صدای گرفته هر دو نفر در ابتدای برنامه و تقریبا حرف‌های تکراری آنها باعث شد مناظره اول مشارکت‌زا نباشد. حتی ارجاع هر دو کاندیدا به برخی بداخلاقی‌های انتخاباتی روزهای گذشته هم موجب داغ شدن فضای مناظره نشد. اما تفاوت بزرگ مناظره دور دوم رفتار و کنش مجری بود. جناب خسروی با لحنی مناسب و صراحتی کافی سوال می‌کرد. به‌موقع تذکر می‌داد.

محترمانه ورود می‌کرد و سوالات خوبی داشت. می‌دانیم سوالات در فرآیندی فکرشده و بابرنامه‌ریزی آماده شده، ولی مطمئن هستیم مجری اگر اجرای خوبی نداشت، همین سوالات بدون روح مطرح می‌شد و فایده‌ای نداشت.

گزارشی از امیر کریمی

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
اسرائیل ۸۶۷۲ دانش‌آموز و دانشجوی فلسطینی را به شهادت رسانده است
فرصت ۳ روزه بیرانوند و ترابی برای بازگشت به پرسپولیس!
پیروزی ترامپ یعنی پایان جنگ اوکراین
جلیلی: ملت کوچکترین جسارت را به سردار سلیمانی بر نمی‌تابد
طوفان دانشجوی ترک زبان علیه پزشکیان +فیلم
شکایت بهادری جهرمی از محسن برهانی
تفاوت قیمت ورق روغنی و ورق سیاه چیست؟
خرید بک لینک و دلایل آن
جلیلی: بیکاری امروز جوانان نتیجه ۸ سال ناکارآمدی است
نشانه‌های هشدار دهنده از مردانی که نگاهی کوتاه مدت به رابطه دارند!
مراسم گرامی‌داشت اربعین شهدای خدمت برگزار شد
استقبال باشکوه مردم لرستان از سعید جلیلی +فیلم
اعتماد سهامداران بورسی چطور در دولت روحانی از دست رفت؟
اشتغال ۱۳۷ هزار نفر ‌در شهرک‌های صنعتی کشور در ‌۳ سال ‌اخیر
ایران در دولت شهید رئیسی صادر کننده تخم‌مرغ شد
ساخت مسکن آماده جهش تاریخی به ۴ میلیون واحد است
عرضه و پیش‌فروش بلیت قطارهای مسافری چرا محدود شده است؟
سود بازرگانی واردات گوشت صفر شد
رد ادعای ارزان‌فروشی نفت؛ ایران به ۱۷ کشور دنیا نفت صادر می‌کند
گزارش‌های حسابرسی مجموعه‌های شهرداری به‌روزرسانی شد
وزیر آموزش و پرورش: برای مهر امسال به ۱۷۶ هزار معلم نیاز داریم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top